Sunday 10 November 2013

AL-FATIHAH

Majoriti ulama berijtihad mengatakan ianya tidak boleh dihadiah dan tidak sampai kepada si mati jika dihadiahkan. Ia adalah pandangan Imam As-Syafie dan sebahagian besar ulama mazhab Syafie, ia juga pandangan Imam Malik, Imam Izzudin Bin Abd Salam.

Antara dalil utama kumpulan ulama yang melarang ini adalah seperti berikut :-

1) ((وأن ليس للإنسان إلا ما سعى ))

Ertinya : "Dan sesungguhnya setiap manusia tidak akan memperolehi kecuali apa yang diusahakan.." ( An-Najm : 39 )

2) ((ولا تكسب كل نفس إلا عليها , ولا تزر وازرة وزر أخرى ))

Ertinya : "Dan tidaklah seseorang berusaha (beramal) kecuali ia akan memperolehinya , dan tidaklah seseorang kamu menanggung dosa dan beban orang lain" ( Al-An'am : 164 )

3) Hadith Nabi SAW

إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث : صدقة جارية , أو علم ينتفع به من بعده , أو ولد صالح يدعو له 

Ertinya : "Apabila mati anak adam, terputus semua amalannya kecuali tiga perkara : Sedekah jariah, Ilmunya yang dimanfaatkan orang selepas kematiannya, dan anaknya yang soleh yang mendoakannya"

Bagaimanapun, Mazhab Hanafi, Hanbali secara umum dan sekumpulan kecil dari mazhab Maliki, ulama mutaakhirin dari mazhab Syafie dan Imam Al-Qurtubi pula berpendapat : Harus dan pahala seluruh jenis ibadat sampai kepada si mati, iaitu jika ia diniatkan hadiah kepadanya. Ini beerti menurut ijtihad kumpulan ulama ini, semua ibadat seperti solat, puasa, haji, membaca al-quran, sedeqah harta, doa dan lainnya, akan sampai pahalanya kepada si mati. Imam al-Qurtubi mengatakan bahawa sedeqah tidak semestinya dengan harta (al-Bahr al-Raiq,3/64 cet dar al-Kitab al-Islami; At-Tazkirah fi Ahwal al-Akhirah, 1/101)



***************************************

Bila berlaku kematian atau di kubur, kita sering atau biasa mendengar/lihat dibaca surah al Fatihah, begitu juga dibacakan surah Yasin. ...tetapi amalan ini sebenarnya tidak seperti yang disangka byk pihak..kerana dikatakan sedekah al-Fatihah..yasin dan lain2 ayat adalah pahalanya tidak sampai kepada si mati!....

Wpun terdapat perselisihan ulama berhubung perkara ini. Kita lihat pendapat Iman Syafie....yang menjagi pegangan masyarakat islam di Malaysia...Mengikut pendapat Imam Syafie dalam Tafsir Ibn Kathir, bacaan al-Quran tidak sampai kepada si mati berdasar hujah firman Allah S.W.T :


'Seseorang manusia tidak akan memperolehi apa-apa kecuali dengan apa yang diusahakannya'-Surah al-Najm:39

Hadis Rasulullah s.a.w :

"Apabila matinya seorang anak Adam, terputuslah pahala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariahnya, ilmu yang dimanfaatkannya dan doa anak yang soleh kepadanya"- Hadis sahih riwayat Abu Daud

So disini ada kebenarannya..lebih2 lagi ini pendapat Iman Syafie...
tapi bukankah kita biasa buat sebaliknya?
Minta share jika ada kebenaranya tentang perkara yg masyarakat kita buat selama ini..sbb kalau tgk kebiasaan cam bercanggah dengan pendapat Iman besar kita ini...




No comments:

Post a Comment